Ontzorgen

Ik type het nummer in en bel. We ontmoetten elkaar een paar dagen eerder. Bij hem thuis aan de keukentafel. Een rustige, nuchtere man. Met prostaatkanker. En een uitzaaiing in zijn bekken. Hij is een ambachtsman, we spraken over de mooie dingen die hij maakt. Maar vooral over het lelijks dat hem overkwam. Daar kwam ik voor.
De telefoon gaat twee keer over en dan spreken we elkaar weer. Spannend. Heb ik hem geholpen?
‘Hoe is het met u? Heeft u de Medical Map bekeken? Helpt de inhoud u?’. ‘Ja’ zegt hij ‘ik voel me ontzorgd. Ik heb overzicht. Alles wat ik op mijn tientallen blaadjes zelf bij elkaar gevonden had aan informatie zie ik overzichtelijk terug’. Fijn.

Tijdens onze ontmoeting vertelde de man hoe er via een onschuldige afwijking aan zijn teelbal, ook prostaatkanker werd gediagnosticeerd. Dankzij zijn aandringen op een door hem gewenste verwijzing naar een door hem zelf uitgezochte kliniek. Passend bij zijn karakter, de mondige, geïnformeerde patiënt. Tot op zekere hoogte, zoals hij zelf zegt. Hij weet wel veel maar is geen arts, hij heeft behoefte aan een gesprekspartner. Naast de fijne mensen om hem heen die hem steunen, wil hij kunnen sparren zoals hij dat noemt. Niet horen hoe erg het allemaal is, maar zonder gespaard te worden alle opties bespreken…

Samen met hem zette ik zijn informatie op een rij en beantwoordde ik zijn vragen. Nieuwe vragen werden meegenomen om verder uit te zoeken. Alle informatie hebben we weergegeven in een beslisboom. De mogelijke stappen die hij zou kunnen zetten op een rij. Dit gaf hem overzicht waardoor hij kan kiezen voor de behandeling die bij hém past.

Wilt u weten wat onze Navigators
voor u kunnen doen?

Wilt u weten wat
onze Navigator voor
u kunnen doen?

Geheel gratis en vrijblijvend